استقبال از نوروز: پیامی برای تجدید، صلح و توسعه از سوی مرکز مطالعات بین المللی

 | تاریخ ارسال: 1403/1/2 | 
گل‌ها همه با اذن تو برخاسته‌اند     از بهر ظهور تو خود آراسته‌اند
مردم همه در لحظه تحویل، بی‌شک     اول فرج تو را از خدا خواسته‌اند

عید نوروز با دعای تحول آغاز می‌شود، نوروز یا روز نو نماد تحول، سازندگی، و پویایی است که همراه با دگرگونی طبیعت، وجود ما نیز متحول می‌شود. نوروز جشنی است که مبنای آن بیش از همه اعیاد آشتی و صلح است. صلح به عنوان یکی از آرزوهای بشر از دیرباز مطرح بوده و در اسناد بین‌المللی هم به آن اشاره شده‌است. برای مثال در ماده نخست منشور سازمان ملل به مساله صلح و امنیت توجه شده و تحقق آن به عنوان یکی از اهداف مهم این سازمان شناخته می‌شود. همچنین در ماده ۳ این منشور ذکر شده‌است که کشورهای مختلف باید بتوانند از طریق تعامل و همکاری مشکلات خود را حل کنند. آنچه بسیار اهمیت دارد، توجه به این نکته است که همگرایی در حوزه فرهنگ آسان‌تر از سایر حوزه‌هاست و یکی از امور فرهنگی که زمینه همگرایی را بیش از پیش فراهم می‌کند، «نوروز» است که در سال ۲۰۰۳ از سوی سازمان یونسکو به عنوان میراث فرهنگی ناملموس بشر به رسمیت شناخته شد. همچنین مجمع عمومی سازمان ملل نیز ۲۱ مارس مصادف با روز عید نوروز را بر اساس قطعنامه شماره A/RES/۶۴/۲۵۳ در سال ۲۰۱۰ به عنوان روز جهانی نوروز اعلام کرد.
جایگاه و نقش نخبگان علمی و دانشگاهی برای یافتن سازوکارهای مشترک و خلق زمینه‌های مناسب براساس استقرار صلح اهمیت دارد. دانشگاهیان در دنیای امروز می‌توانند موجد و پدیدآورنده تحولات، بینش‌ها و نگرش‌های مثبتی در زمینه استقرار صلحی پایدار باشند. به این صورت که از یک سو می‌توانند بستر ایجاد دیپلماسی را فراهم آورند و از سوی دیگر همکاری‌های علمی و پژوهشی میان دانشگاه‌ها را افزایش دهند.دانشگاه و دانشگاهیان با توجه به نقش مرجعی که در جوامع دارند، می‌توانند از مسیرهایی همچون آموزش، انجام پژوهش‌ها و برگزاری کارگاه‌های علمی به توسعه فرهنگ رواداری، احترام به حقوق بشر، همزیستی مسالمت‌آمیز و جلوگیری از خشونت بپردازند.
رابطه بین صلح و توسعه یک رابطه دو سویه است. از یک طرف ایجاد صلح بدون توسعه امکان‌پذیر نیست و از سوی دیگر توسعه بدون صلح تحقق‌ناپذیر است. در این میان هم دانشگاه از طریق کمک به توسعه پایدار، توسعه انسانی و امنیت انسانی می‌توانند نقش مهمی در پیشگیری از منازعه داشته باشند.
مرکز مطالعات بین المللی دانشگاه خوارزمی، به پشتوانه تجارب اندوخته، در راستای تحقق شعار سال جدید که از سوی رهبر معظم انقلاب «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود بهره می‌گیرد تا برنامه‌ها و اهدافش را بر این اساس تنظیم و اجرا نماید.
مرکز مطالعات بین المللی دانشگاه خوارزمی، فرارسیدن سال نو و عید نوروز باستانی را به دانشگاهیان گرانقدر تبریک عرض نموده و امیدوار است در سال جدید با  استعانت از ذات لایزال الهی و در سایه توجهات حضرت بقیه ا... الاعظم مهدی موعود (عج)، با پیروی از منویات حکیمانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بیش‌ازپیش در مسیر اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران گام برداشته و شاهد تحول و توسعه هرچه بیشتر کشور و دانشگاه باشیم.

 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 324 بار   |   دفعات چاپ: 21 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر