پخش مستند مقیاس انسانی (The Human Scale)

 | تاریخ ارسال: 1401/10/12 | 

محصول سال ۲۰۱۲
مستندی از تجربیات و دستاوردهای علمی یان گل (معمار و نظریه پرداز دانمارکی)

دانشکده هنر و معماری دانشگاه خوارزمی (تهران)، در روز یکشنبه مورخ ۴/۱۰/۱۴۰۱ برنامه‌ای تحت عنوان پخش مستند مقیاس انسانی را تدارک دید. مستندی که گامی نخست در جهت جلب توجه دانشجویان به ویژگی های محوطه مرکزی پردیس تهران دانشگاه و ایده پردازی و طراحی آن به شمار می رود.
این برنامه با حضور ۷۰ نفر از دانشجویان دانشکده هنر و معماری در آمفی تئاتر ایران زمین  دانشکده علوم زمین واقع در ساختمان پروین اعتصامی برگزار شد.
در این مستند، دانشجویان به تماشای نزدیک به ۴۰ سال پژوهش و تجربه کاری شهرساز و معمار دانمارکی، پروفسور یان گل نشستند. پژوهش‏ها و دستاوردهایی که همگی حاصل سالیان طولانی مطالعه رفتار مردم در فضاهای عمومی در سراسر دنیا از چین و بنگلادش تا قلب کلانشهر نیویورک بوده و تاثیر توسعه های مدرن بر چگونگی رفتار و حضور در این فضاها و کاهش تعاملات انسانی را به نمایش می‏گذارد. 
مستند مقیاس انسانی در کنار به نمایش گذاشتن تغیر مقیاس شهرها و فضاها از مقیاس انسانی به مقیاس اتومبیل در طی سده بیستم میلادی و همچنین تجربیات موفق و ناموفق در پروژه های شهری، در تلاش برای انتقال پیامی مهم و قابل تامل به دنیای آینده است، دنیایی که تا سال ۲۰۵۰ میلادی بالغ بر ۱۰ میلیارد نفر جمعیت دارد و  بیش از ۵۰٪ این جمعیت در شهر ها ساکن خواهد بود:

می توانیم شهرها و فضاهایی داشته باشیم که نیازهای افراد برای تعامل و زندگی صمیمانه را پاسخ دهد، در صورتی که انسان‏ها را در مرکز برنامه ریزی و طراحی قرار دهیم. به بیانی دیگر، امید به شهرها و فضاهایی پایدار و زیست پذیر را نوید می دهد که در آنها طراحی فضاها با دیدگاهی کثرت‏گرا و مشارکتی در مقابل فضاهایی مدرنیستی با نگاهی از بالا به پایین صورت می پذیرد.

پس از اتمام نمایش این مستند ۷۳ دقیقه ای، دانشجویان به گفتگو درباره مستند نشستند. گفتگویی که علاوه بر مرور درس‏آموزی ها از مستند، با همراهی خانم دکتر شاهینراد، به موضوع طراحی محوطه مرکزی پردیس تهران دانشگاه پیوند خورد.  فضایی که علیرغم اینکه قلب محدوده پردیس تهران دانشگاه به شمار می‏رود اما بسیار کمتر مورد توجه قرار گرفته است. و اگرچه دانشجویان در طی روز بارها از آن عبور می‏کنند و هر روزه با آن در ارتباط هستند اما کمترین مطلوبیت های فضایی در آن شکل نگرفته است.
در این راستا از دانشجویان خواسته شد تا هفته سوم بهمن ماه (۱۵-۲۱ بهمن) ۲ ایده و پیشنهاد برای دو قسمت از محوطه که بیشتر تجربه کرده اند ارائه دهند. قرار شد یکی از این ایده ها برای فضایی باشد که مورد علاقه فرد  است و یکی هم برای فضا و قسمتی که مورد علاقه وی نیست. ایده ها و طرح های پیشنهادی در  دو کاغذ با ابعاد ۱۰ در ۱۰ سانتی متر (کاغذ سبز برای فضا و قسمت مورد علاقه و کاغذ قرمز برای فضا و قسمتی که مورد علاقه نیست) ترسیم یا نوشته می شود و به ایمیل KOKOROO.KHUGMAIL.COM ارسال می شود.


 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 472 بار   |   دفعات چاپ: 40 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر